Vältä D-vitamiinin puutos
SATS DAILY: Kannattaako aurinkoa ottaa?
Tutkijat ovat olleet viime vuosina asiasta eri mieltä. Viimeisimmän tiedon mukaan auringonotto silloin tällöin ei ole huono ajatus, etenkin jos haluaa välttää D-vitamiinin puutoksen.
Scandinavian Journal of Public Health päätyi tuoreessa tutkimuksessaan tulokseen, jonka mukaan kohtuullinen auringonotto yhdessä ravintolisän kanssa voivat ehkäistä D-vitamiinin puutosta.
Riittämätön D-vitamiinin saanti voi aiheuttaa erilaisia vakavia sairauksia kuten syöpää, sydän- ja verisuonitauteja, diabetesta ja dementiaa. Tutkimuksen mukaan sairastumisriski pienenee huomattavasti, jos D-vitamiinin saanti on riittävä. Sitä tukevat maltillinen auringonotto ja ravintolisät.
Lähde: Scandinavian Journal of Public Health